DIGITÁLIS KISOKOS - ONLINE ESZKÖZÖK TÁRHÁZA
Az már biztos, hogy februárig marad a tantermen kívüli digitális tanítás a középiskolákban, azt pedig lehetetlen megjósolni, hogy utána mi lesz. Rengeteg program és platform létezik azonban, amivel megkönnyíthető ez az időszak - vagy akár a jelenléti tanítás is. A következőkben igyekeztünk összeszedni a lehető legtöbb digitális segítőtársat, mindegyikről rövid ismertetőt adva, a mélyebb megértést pedig további hasznos linkek ajánlásával biztosítva.
Tesztkészítők
1. Kahoot (https://create.kahoot.it)
A Kahoot! nevét legalább egyszer mindenki hallotta már, az elmúlt év legnépszerűbb kvízkészítő oldalaként a gyerekek és a tanárok között is hamar elterjedt. Egyszerű a használata, mint ahogy a mellékelt ábrán is látszik, a létrehozási felület úgy néz ki, mint egy Powerpoint prezentáció készítése. Bal oldalon találhatók egyesével a kérdések, itt tudjuk módosítani a sorrendet és áttekinteni a kérdések számát. Ha az egyes kérdésekbe belekattintunk azt a felületet látjuk ami az ábra nagy részét elfoglalja: felül a kérdést tudjuk feltenni, alatta a beállító felületen képet tudunk rendelni hozzá, beállíthatjuk mennyi idő áll rendelkezésre a válasz megadására, illetve megadhatjuk egy vagy több jó válasz van a kérdésre (ez automatikusan beállítódik, ha több helyes választ jelölünk be).
A Kahoot! alkalmazást az iskolában egy tanteremben lévő diákokkal szokták használni, de a vírushelyzet miatt kialakítottak egy olyan funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a diákok saját ütemben dolgozzanak, akkor indítsák el a kvízt, amikor ráérnek vele foglalkozni és ennek az eredményeit akkor összesíti a program, amikor mindenki kitöltötte már, vagy amikor letelik a tanár által a kitöltésre megadott határidő. Ez a "challenge" funkció, ami alkalmas házifeladat feladására vagy gyakorlásra, a másik, "host" funkció alkalmas egy időben való tudásfelmérésre vagy tesztelésre, viszont jegyet nehéz a visszakapott információból adni, mivel pontos visszajelzést nem kapunk az adott kérdésekre adott válaszokról.
Előnyök: Gyors ütemű, kompetitív "játék", kifejezetten alkalmas összefoglalásra és gyakorlásra, a diákok nagyon élvezik az applikáció vizuális megoldásait. Nem igényel regisztrációt sem letöltést, de ha valakinek kényelmesebb, van arra is lehetőség.
Hátrányok: Nem lehetséges szabadon beírható válasz adása, csak arra van lehetőség, hogy megadott válaszokból válasszanak a diákok. Nincs megfelelő mennyiségű információ az egyes személyek válaszairól, egy százalékos eredményt kapunk a végén.
2. Quizizz (https://quizizz.com)
A Quizizz alkalmazást vagy weboldalt alapvetően rövid tesztek, röpdolgozatok írására a legcélszerűbb használni, de nagyon sok lehetőség rejlik benne. Maga a program hasonlóan működik, mint a Kahoot!, azzal a különbséggel, hogy ami ott hiányzik, tehát az egyes diákok válaszainak ellenőrzése és pontos számadatok az eredményekről, az itt megtalálható. Sőt, egy előre megadott pontrendszer alapján jegyet is tudunk adni.
A Quizizz másik nagy előnye, hogy nem csak feleletválasztós feladatokat lehet létrehozni, hanem összesen öt félét (ha a hagyományosakat vesszük figyelembe). Ezek közül a kettő fontosabb a rövid és hosszú választ kérő feladatok. Az egyiknél egy-egy szót kell beírniuk a diákoknak, a másiknál egy kérdésre egy pár mondatos választ kell adniuk.
Másik sajátossága a Quizizznek, hogy sokféleképpen lehet elindítani magát a kvízt. Lehet azonnal kitöltendő is és házi feladat is, amit viszont mindenki akkor csinál meg, amikor szeretne a megadott határidő lejárta előtt. Bármelyiket is választjuk, van lehetőségünk beállítani pár fontos tulajdonságot is. Ezek pontosan a következők lehetnek:
- hányszor töltheti ki egy személy - ezt csak akkor lehet limitálni, ha a diákok beregisztráltak és esetleg mi létrehoztunk egy osztályt a programon belül, amire van lehetőség, viszont nem feltétlenül fontos. Én arra szoktam kérni a diákokat, hogy a saját nevükkel és ne becenevekkel töltsék ki, mert így könnyebben követhető.
- a diákok láthatják-e a helyes megoldást minden kérdés után vagy csak az egész végén.
- láthatják-e mennyi idejük van egy-egy kérdésre, vagy sem.
- láthatják-e, hogy a többiek hogy állnak a kitöltéssel (leaderboard).
- összekeverje-e a program a kérdések sorrendjét.
- összekeverje-e a program a válaszok sorrendjét.
- adjon-e lehetőséget pár kérdés megismétlésével a javításra.
- legyen-e háttérzene és van lehetőség arra is, hogy minden kérdés után meme-ket mutasson.
Mindezek variálásával sok lehetőség rejlik ebben az applikációban, gyakorlástól kezdve házi feladaton keresztül a tesztelésig.
Előnyök: A fentiek alapján azt mondhatom, hogy nagyon sok előnye abban rejlik, hogy nagymértékben személyre szabható, igényekhez állítható. Több fajta feladatra van lehetőség, nem csak feleletválasztó feladatra. Sokkal felhasználóbarátabb a szerkesztőfelülete, mint a Kahoot!-nak (bár ez személyfüggő) és nem csak képet de videót és hangot is lehet csatolni egy-egy kérdéshez. Sok kész kvíz található, amiket nagyon könnyen fel tudunk használni.
Hátrányok: Sok hasznos funkciója (például egy feladat határideje lejártával újraindítható, vagy a megoldásokhoz magyarázat fűzhető) fizetős regisztrációhoz kötött, de ezek nélkül is használható a program.
3. Redmenta (https://redmenta.com)
A Redmenta egy feladatkészítő oldal, amin változatos módon és számos beállítással készíthetünk teszteket. Van mód feladattípusok közül választani, csatolmányt, például képet beállítani segítségnek vagy más okból, időlimitet beállítani és végül értékelni. Az értékelés történhet automatikusan és kézzel is, utóbbit érdemes minden esetben megtenni, néha trükkös lehet ugyanis a javítás. Direktcímmel regisztrálniuk sem kell a tanulóknak. Hatalmas előnye, hogy magyarok a fejlesztői és működtetnek egy facebookos csoportot is, ahol bármilyen problémával a közösség és maguk a készítők és azonnal válaszolnak.
Előnyök: Felhasználóbarát, széles körű beállítást enged és van mód gyors és hiteles tájékoztatást szerezni.
Hátrányok:
Az automatikus javítás sokszor szorul felülbírálatra.
Ezen kívül az időlimit lejárta után is van mód a feladatsor írására. Néha nem
elérhető a rendszer, így ha éppen csak azon az órán van mód egy dolgozatot
megíratni, érdemes B tervvel is készülni.
4. Socrative (https://socrative.com)
A Socrative egy online freemium kvízprogram, melynek ingyenes funkciói jól hasznosíthatók online tesztek, röpdolgozatok megíratására. A kvízek kitöltése nem igényel regisztrációt, csak a megfelelő szobanevet és egy nevet kell beírni a csatlakozáshoz. A dolgozat megíratásának módját is beállíthatjuk, léptethetjük tanárként végig a kérdéseket, de a diákok számára kedvezőbb lehet az a lehetőség, hogy a kérdéseken saját tempójukban haladnak végig. Az ingyenes alapverzióban háromféle kérdésből állíthatjuk össze a kvízeket. Feleletválasztós, igaz-hamis és rövid válaszos kérdéstípusok közül választhatunk. A feleletválasztós és igaz-hamis kérdéseket a program automatikusan kijavítja, a rövid válaszos kérdésekre ez csak akkor igaz, hogyha előre megadjuk a jó megoldást. A tanuló válaszát csak akkor fogadja el ilyenkor jó megoldásként, hogyha pontosan ugyanazt írja be, amit válaszként előre megadtunk. Célszerű egy-egy szavas válaszokat igénylő kérdéseknél használni, például egy fogalom vagy helyszín, vagy kifejezés esetében. Ebben az esetben a megoldásokat excel táblázatba lehet exportálni, melyben ellenőrizhetjük a tanulók válaszait külön-külön. Az eredménytáblán a pontozható kérdések helyes válaszainak számát és az eredmények százalékát enélkül is láthatjuk.
Előnyök: Online dolgozatok gyors összeállításra ideális, könnyen kezelhető, tanárbarát funkciók.
Hátrányok: Néha kidobálja a tanulókat
kitöltés közben, három ingyenes kérdéstípus.
Feladatkészítők
1. LearningApps (https://learningapps.org)
A Learningapps egy olyan oldal, ahol feladatokat hozhatunk létre, amelyet aztán kioszthatunk egyéneknek, osztályoknak. A saját alkotásainkon kívül mások nyílt beállítású "tankockáit" is felhasználhatjuk. Ha a tanuló megoldotta a feladatot, nyomon tudjuk követni, hogy mikor kezdett hozzá, mennyi idő kellett a megoldásra és egyáltalán megoldotta-e. Mi is létrehozhatunk a tanulóknak fiókokat, így számukra nem szükséges regisztrálni, valamint ők is létrehozhatnak új feladatokat. A felhasználó végső megoldása csak jó lehet, addig nem tekinti megoldottnak az oldal a feladatot, amíg a diák ki nem javította. Így tehát gyakorlásra, összefoglalásra a legmegfelelőbb.
Előnyök: Színes, játékos, sokféle feladattípust enged. Monitorozhatóak a tanulók, ők is létrehozhatnak egymásnak feladatokat.
Hátrányok: Főleg kisebbek (általános
iskolás korosztály) számára érdekes, sablonossá válhatnak a feladattípusok.
Nagyobbak számára viszont lehet komplex feladatmátrixokat is létrehozni.
(Cikkünk folyamatosan frissül.)
Lénárth Ádám
Marczell Miklós
Marczellné Kiss Noémi
Révai Aliz