BESZÁMOLÓ A II. DIGITÁLIS TANÁRI MŰHELYRŐL (I. DIGITÁLIS TANÁRI ÉRTEKEZLET)

Múlt csütörtökön, éppen egy héttel ezelőtt került sor a második Digitális Tanári műhelyre a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumban. A meghívott vendégeken, Balla Rékán, Scheuer Zsuzsannán és Nánay Mihályon kívül Viola Beáta, a házigazda gimnázium tanára és az ELTE, a KRE és a PPKE tanárjelölt hallgatói voltak jelen.  

A beszélgetés kezdetén tiszteletét tette Jáki Gábor, szintén a Szinyei Merse Pál Gimnázium pedagógusa és intézményvezető-helyettese, aki néhány nyitógondolatot osztott meg a jelenlévőkkel, ezzel megalapozva a hangulatot, gondolkodásra és derültségre ösztönözve a jelenlévőket. Kiemelte, milyen jótékony hatással vannak a gimnázum tantestületében jelenlévő tanárjelöltek: a tanárok mindenben példát igyekeznek mutatni nekik is, ezért jobban odafigyelnek magukra. Ezt Balla Réka is alátámasztotta, a tanárhallgatók frissességét mint a tanári lelkesedés forrását írta le. Az esemény házigazdája Szopkó Lujza, a PPKE tanárjelöltje volt.

A köszöntőt követően a program bemutatkozó körrel kezdődött, amelyben mindenki 2-3 mondatban írta le magát, tanári szemszögből releváns adatokkal: melyik egyetem hallgatója, hol végzi a gyakorlatát. Ezután rövid "dolgozatírás" következett. A jelenlévők azt a feladatot kapták, hogy 5 perc alatt foglalják össze azokat a problémákat, amelyekkel tanítás közben, a gyakorlatuk során szembesülnek. Ezek az összegyűjtött problémák minden bizonnyal elő fognak kerülni a következő alkalmak során. A dolgozatírást követően a vendégek számoltak be saját pályakezdésük nehézségeiről és azokról a problémás területekről, melyekkel azóta, illetve jelenleg kell megbirkózniuk. Balla Réka a kezdetben a készülésre fordított aránytalanul sok időt említette, erre Scheuer Zsuzsanna is ráerősített. A tananyag túl nagy terjedelme és a szükségesnek talált kihagyások is felmerültek. Balla Réka a kortárs irodalom feldolgozatlanságából származó kimaradását emelte még ki, mint aktuális nehézséget. Scheuer Zsuzsanna az anyaggyűjtés nehézségeit és időigényét említette meg, továbbá kiemelte az iskolatípusok különbözőségéből adódó nehézségeket, amelyekre a kezdő tanárok rendszerint nincsenek felkészülve. Nánay Mihály is csatlakozott ehhez a gondolatmenethez, leszögezve, hogy a tanárként előttünk tornyosuló kihívásoknak nem egyszerre kell megfelelni. Kihívásként az időbeosztás nehézségét is megemlítette.

A következő blokkban a kommunikáció és tekintély került szóba, melyek megvitatásába már a résztvevők is bekapcsolódtak. A kommunikáció kapcsán legfontosabb tanulságként az önazonosság és a kölcsönösség kristályosodott ki. Akkor fogunk tanárként eredményesen kommunikálni, hogyha verbálisan nem közvetítünk mást vele, mit nonverbálisan. Ugyanakkor fontos, hogy úgy viszonyuljunk és szóljunk a diákokhoz, ahogyan azt tőlük is várjuk. A tekintéllyel kapcsolatos nehézségek között felmerült a tanári mindentudás dilemmája, mert rendszerint a széleskörű, átfogó tudásból származtatjuk a tekintélyt. Ez a tézis egyre inkább megdőlni látszik, és nincs azzal gond, hogyha a tanár nem tud mindent. Ugyanakkor nagy előnyt jelent, hogyha a tanár megjegyzi a tanulók nevét.

A tizenkét fős létszám lehetővé tette, hogy mindenki hozzászólhasson a felmerülő témákhoz, kérdésekhez. A beszélgetés második felében a résztvevők is megosztották tapasztalataikat, kérdéseiket. Sok általunk felhozott helyzet megoldása a tanári szabadságban és egy csoport végigtanításában rejlik, ahol mi tanárként alakíthatjuk ki a keretrendszert és a körülményeket. Számos további téma is szóba került, ezekre későbbi alkalmakon több figyelmet szentelünk.

Sok szeretettel várunk mindenkit legközelebb! Gyertek el, mert érdemes!

Az írás szerzője Marczell Miklós

Digitális Tanári
Minden jog fenntartva 2019
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el