A DIGITÁLIS TANÁRI TÖRTÉNETE
Lénárth Ádám

A kezdeti cél csupán a hasznos anyagok, jó gyakorlatok megosztása volt egymás között, a tanórák megtartására való felkészülés megkönnyítésének érdekében. Ez bővült ki később a Facebook-csoport leírásában is olvasható elemekkel: "A csoport célja a képzésben tapasztalt hiányosságok pótlása, szakmai közösség megalkotása: olyan felület, ahol kérdéseket tehetünk fel, aktuális témákat vitathatunk meg, tapasztalatokat és hasznos tartalmakat oszthatunk meg".
A tanárok átlagéletkora 46,9 év
A tanárok mindössze 6%-a 30 év alatti
A pedagógus tanulmányok alatt 40%-os a lemorzsolódás
A pályakezdőknél (az első 5 év alatt) pedig ugyanez az érték egyharmados
Kijelenthető tehát, hogy roppant elöregedő a tanári szakma, viszont jelenleg 100 felvett hallgatóból csupán 40 marad hosszú távon a pályán, ami hatalmas probléma. Igen szerteágazó és kiterjedt okai vannak a jelenségnek, ezekből pedig néhány átfogó kormányzati intézkedés nélkül is megoldható, amelyek egy részének orvoslására vállalkozott a Digitális Tanári csoport. 2018. december 19-én tartott gyűlésünkön fogalmaztuk meg az alábbi célokat: a képzésben tapasztalt hiányosságok pótlása, szakmai kérdések megvitatása, jó gyakorlatok és hasznos tartalmak megosztása, illetve rendszeres találkozások.
A 2019-es évben három esemény valósult meg a csoport szervezésében. Az első február 21-én, a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban, ahol Balla Réka, Scheuer Zsuzsanna és Nánay Mihály tanárokkal a kommunikáció és tekintély témakörében beszélgettünk. A második, workshop jellegű rendezvényre szintén a már említett helyszínen került sor, május 9-én, ahol azokat a kérdéseket, kihívásokat vettük górcső alá és elemeztük, amelyek a megjelenteket leginkább foglalkoztatták. Színes és hasznos volt, hiszen nem csupán tanár szakos hallgatók, de gyakorló tanárok is képviseltették magukat. Az eddigi első konferenciára a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel való együttműködés keretében, annak Mikszáth Kálmán téri épületében került sor, június 6-án. A rendezvény címe Új megoldások a XXI. századi köznevelésben volt, amelyen a nyolc előadó között megjelentek tanár szakos hallgatók, gyakorló tanárok és mentorok is, az eseményt pedig egy workshop zárta.
A Digitális Tanári 2018-as megalakulása óta egyre több platformon van jelen, így a tevékenység magját jelentő Facebook-csoporton túl (amely közel 600 tagot számlál) Facebook-oldallal, honlappal és Instagram-fiókkal is rendelkezünk.
A csoport a 2019-2020-as tanévben is folytatja megkezdett tevékenységét, így legközelebb októberben egy szakember által lefolytatott workshopra fog sor kerülni, de a legutóbbi, augusztus végi megbeszélésen számos új terv és irány is bekerült a kitűzött célok közé.